Tartalom 1 Hivatalos tartalom Egy szenvedélyes Monte Carló-i románc után a sármos özveggyel, Maxim de Winterrel (Armie Hammer) a frissen házasodott fiatal nő (Lily James) Manderley-be érkezik a férfi családjának impozáns házába. A naiv és tapasztalatlan nő megpróbál beilleszkedni az új életébe, de egyre inkább úgy érzi, … több» Amerikai Egyesült Államok, Egyesült Királyság Szerintetek: 13+ | 121" Premier: 2020. 10. 16. | Netflix (2020. 21. ) Dráma | Thriller | Misztikus | Romantikus stomachh 2021. 02. 12. legújabb vélemény Alapvetően nem lenne ez rossz film, számomra mégis olyan üres... Anti007 2020. 25. a nap véleménye Rebecca, ébredned kéne... A hozzászólás cselekményleírást tartalmazhat! Végre megérkezett A Manderley-ház asszonya a Netflix legújabb saját gyártású filmjei közé, amit már nagyon vártam. Ez a film nem egy remake (feldolgozás), hanem Daphne du Mauier 1938-ban írt regényének legújabb adaptációja. Aki esetl... teljes kritika» Hollywood egyik legjobb képű színészét és legszebb színésznőjét találták meg a főszerepekre, de valami a történetből hibádzott.
Eddigi filmjei alapján meglehetősen mizantróp rendezőnek tűnik, aki saját hőseit is megveti – nem véletlen, hogy hollywoodi debütálásához a hasonlóan embergyűlölő J. G. Ballard Toronyház című regényének filmadaptációját választotta. Ez magyarázhatja, hogy a Rebecca szereplői sem kelnek életre, inkább eljátsszák, mint megélik az érzelmeiket. Furcsamód azonban ez a mesterkéltség, ez az egész filmen átlebegő, langyos álszenvedély teszi érdekessé az új Rebeccá t. Noha Scott Thomas alakítása ebből a szempontból megzavarja a koncepciót, végeredményben mégis egy olyan nevelődési történetet látunk, amelynek érzelmi háttere hazugság, a hősnő motivációiból így csak a racionális számítás, a kényelmes élet vágya tűnik hitelesnek. Wheatley lesújtó képet mutat a női érdekérvényesítés lehetőségeiről, mert nőalakjai egytől egyik szörnyetegként végzik. A férfiak, élükön Maxim de Winterrel, ugyancsak disznók, de nekik mintha az erkölcsös választás lehetősége sem adatna meg, inkább ösztöneik, dühkitöréseik rabjai.
A Manderley-ház asszonya érdekessége, hogy alapvetően egy kvázi szellemtörténet, amelyben nem egy konkrét kísértet, hanem egy elhunyt személy maradandó emléke és hatása az, amely kísérti a szereplőket. Ezen túl pedig egy történet arról, hogyan lehet alkalmazkodni egy közegbe, amely kezdettől ellenségesnek tetszik, valamint miként lehet szíved választottjánál elérni, hogy túltegye magát az exén. Az, hogy Ben Wheatley vállalta magára a rendezést, rendkívül izgalmas ötletnek tűnt, hiszen a Hitchcockhoz hasonlóan angol származású direktor eddigi filmjei alapján egy igazi, zabolázatlan auteurnek, egy ún. fenegyereknek számított. Alkotásai a műfajok igen széles palettáját járják be (akár egyetlen filmen belül is): készített bérgyilkosfilmből áthajló hátborzongató horrort (Halállista), rendhagyó szerelmes filmet temérdek gyilkolászással (Vérturisták), társadalomkritikus sci-fit (High-Rise), illetve akciófilmet (Össztűz) és pszichedelikus történelmi ámokfutást (Valahol Angliában). Éppen ezért okkal vártuk el azt, hogy az aktuális alapanyaghoz is rendhagyó módon nyúl hozzá és ad egy olyan pikáns mellékízt, különleges perspektívát, amely igazán kirívóvá teszi a végeredményt.
A múlt árnyai kísértenek Ben Wheatley új filmjében. Daphne du Maurier 1938-as regényéről vélhetően a legtöbb filmrajongó hallott már - leginkább talán amiatt, mert a feszültségkeltés brit származású nagymestere, Alfred Hitchcock is vászonra adaptálta. Az 1940-es feldolgozás elnyerte a Legjobb Filmnek járó Oscar-díjat, ám korántsem ez az egyetlen adaptáció, amely napvilágot látott - színdarabok, tévéfilmek, televíziós sorozatok, rádiójátékok születtek. Újabban pedig Ben Wheatley filmrendező látott az alapanyagban kellő fantáziát és potenciált, hogy ismételten filmre vigye. A történet szerint egy fiatal, az élet dolgaiban tapasztalatlan lány (Lily James) egy házsártos trampli (Ann Dowd) társalkodónőjeként megismerkedik az előkelő származású, jómódú és kifinomult modorú Maxim de Winterrel (Armie Hammer). A kezdeti szikra végül lángba torkollik, Maxim pedig egy idő után szépen feleségül veszi a lányt, hogy aztán hozzá költözhessen hatalmas családi házába, Manderley-be. Minden szépen és jól alakul egészen addig, amíg hősnőnk (immáron Mrs. de Winter) meg nem ismerkedik közelebbről a férjét övező sejtelmes múlttal (értsd: a halott ex-feleséggel) és a házvezetőnővel (Kristin Scott Thomas), aki láthatóan cseppet sem szívleli az új jövevényt.
A filmbe a kezdeti romantikus idillt követően szép lassan kúsznak be a thriller/lélektani dráma elemei, de ezek is csupa hagyományos eszközökkel teremtődnek meg: az ódon ház baljóslatú belseje eleve adja magát atmoszférateremtésre, ezen és még néhány fordulaton kívül a rendező sok helyen a színészeire hagyatkozik, hogy átadják a cselekmény által megkövetelt lelki folyamatokat. Wheatley stílusa azonban kimértsége és mértéktartása okán valahogy mégsem tudott teljesen a történet és a karakterek szolgálatába állnia. A cselekmény bár alapvetően nem kapkodja el magát, mégis azt éreztem, hogy a rendező csak úgy keresztülviszi karaktereit az érzéseken, történéseken és kevéssé éreztem azt, hogy mélyebb nyomot hagy bennem az, ami történik velük. Főként az első harmadban figyeltem meg ezt: éppen hogy megismerkedett és összemelegedett a két főhős, már azon kapjuk magunkat, hogy mennek a lelki csatározások és fondorkodások. És igaz ugyan, hogy a lassan, takaréklángon égő sztori abszolút indokolt, a rendező a feszültséget és a kézzel fogható drámát kiskanállal, óvatoskodva méri.
Du Maurier egyébként maga is egyértelműen beazonosítható irodalmi minta alapján dolgozott. Műve sajátos Jane Eyre -átirat, amelyben a nincstelen és árva társalkodónő – aki annyira szegény, hogy a nevét sem tudjuk meg – beleszeret a magányos, dúsgazdag Maxim de Winterbe, és csodák csodájára az özvegy férfi viszonozza az érzéseit. Villámgyorsan egybekelnek, és a hősnő, a regény elbeszélője férje oldalán bevonul Manderley-be, a de Winter család ősi birtokára. Ott azonban osztozni kénytelen a férfin annak előző, halott felesége szellemével. Rebecca, az álomnő baleset áldozata lett ugyan, de a ház személyzete, és különösen az úrnőjéért rajongó Mrs. Danvers, a mai napig mintha őt szolgálnák. Aztán kiderül, hogy Rebecca halálának körülményei sem teljesen úgy alakultak, ahogy azt a rendőrség véli. A Manderley-ház asszonya a világirodalom leghíresebb kísértettörténete, amelyben nincs kísértet. Rebecca nem támad fel halottaiból, inkább olyan ideális nőnek tűnik, akinek síron túl is érintetlen tökéletességét a történet egyik szereplője sem bírja elviselni.
↑ Cooper, Joel: Filming of Netflix blockbuster Rebecca will close beauty spot. Devon Live, 2019. június 26. (Hozzáférés: 2019. október 22. ) ↑ Sneider, Jeff: Armie Hammer and Lily James Get Gothic in First Images from Ben Wheatley's "Rebecca". Collider, 2020. július 31. (Hozzáférés: 2020. ) További információk [ szerkesztés] m v sz Ben Wheatley filmrendezései Down Terrace (2009) Halállista (2011) Vérturisták (2012) Valahol Angliában (2013) High-Rise (2015) Össztűz (2016) Happy New Year, Colin Burstead (2018) A Manderley-ház asszonya (2020) In the Earth (2021)
Annak a gondolata, hogy végül Wheatley nem injektált bele semmi extremitást és vadságot, egyszerre csalódást keltő és bizalomgerjesztő. Csalódást keltő, mert személy szerint nagyon szívesen megnéztem volna egy sajátosabb hangvételű értelmezését a történetnek, ugyanakkor bizalomgerjesztő és szimpatikus, hiszen ez is azt mutatja, hogy Wheatley mindig a történethez próbál idomulni és nem akar mindenáron rátelepedni az alapanyagra. Képes arra, hogy kicsit másként viselkedjen, más metódust használjon, ez pedig végső soron egy vizuális történetmesélő esetében mindenképpen üdvözlendő. A Manderley-ház asszonyát ennek fényében tehát egyfajta klasszicista attitűd jellemzi, amellyel a mai filmes felhozatalban relatíve ritkábban találkozunk. Nyoma sincs semmilyen formai vagy tematikai huncutságnak (leszámítva egy-két alkalmat, amikor a zenei aláfestésben figyelhető meg néminemű anakronizmus), a cselekmény kellemesen, simulékonyan indul el, mindennemű frusztráció és stressz nélkül. Laurie Rose, aki Wheatley előző filmjei operatőri munkáját is ellátta, elegáns, szép képi világot kölcsönzött az alkotásnak, amelyben cserébe még szebb emberek esnek egymással szerelembe, hogy aztán kapcsolatuk megméretődjön.
[1] 2019 májusában Kristin Scott Thomas, Keeley Hawes, Ann Dowd, Sam Riley és Ben Crompton csatlakoztak a szerepgárdához. [2] [3] A film forgatása 2019. június 3-án kezdődött. [4] A Dorset -i Cranborne Manor jeleneteket 2019 júliusában vették fel. A forgatásra a devoni Hartland rakparton került sor 2019 július végén. [5] Megjelenés [ szerkesztés] A Manderley-ház asszonya 2020. október 16-án került bemutatásra a brit mozikban, 2020. október 21-én pedig digitálisan jelent meg a Netflixen világszerte. [6] Jegyzetek [ szerkesztés] ↑ N'Duka, Amanda. " Lily James, Armie Hammer To Star In Rebecca From Director Ben Wheatley ", Deadline Hollywood, 2018. november 14. ↑ N'Duka, Amanda. " Kristin Scott Thomas Joins Lily James, Armie Hammer In Rebecca ", Deadline Hollywood, 2019. május 9. (Hozzáférés ideje: 2019. ) ↑ White, Peter. " Keeley Hawes, Ann Dowd, Sam Riley & Ben Crompton Join Ben Wheatley's Netflix Feature Rebecca ", Deadline Hollywood, 2019. május 31. ↑ Marc, Christopher. " Overlord and Free Fire Cinematographer Laurie Rose Expected To Reunite With Director Ben Wheatley For Rebecca ", HN Entertainment, 2019. január 27.
A Manderley-ház asszonya (Rebecca) 2020-as brit film Rendező Ben Wheatley Producer Tim Bevan Eric Fellner Nira Park Alapmű Daphne du Maurier: A Manderley-ház asszonya Műfaj romantikus film regény alapján készült film Forgatókönyvíró Jane Goldman Joe Shrapnel Anna Waterhouse Főszerepben Lily James Armie Hammer Kristin Scott Thomas Zene Clint Mansell Operatőr Laurie Rose Vágó Jonathan Amos Gyártás Gyártó Working Title Films Ország USA Nyelv angol Játékidő 121 perc Forgalmazás Forgalmazó Bemutató 2020. október 16. Korhatár Kronológia Kapcsolódó film A Manderley-ház asszonya (1940) További információk weboldal IMDb A Manderley-ház asszonya (eredeti cím: Rebecca) 2020-ban bemutatott brit romantikus-thriller, melyet Ben Wheatley rendezett, valamint Jane Goldman, Joe Shrapnel és Anna Waterhouse írt. A film Daphne du Maurier 1938-as azonos című regénye alapján készült. A főszereplők Lily James, Armie Hammer, Kristin Scott Thomas, Tom Goodman-Hill, Keeley Hawes, Sam Riley és Ann Dowd. 2020. október 16-án mutatták be a mozikban, október 21-én digitálisan jelent meg a Netflixen.