Nem tudjuk meg, hogy a végső tragédiában elkezdődik-e valami, a rendező visszamegy-e gondját viselni fiának, vagy magára hagyva, eltemeti emlékeibe zárva. Sajnos a film dramaturgiájából adódóan a színészi alakítások néhol elsikkadnak. A saját magát alakító Mundruczó színészi kvalitásai ellenére is sokszor erőtlen és eltörpül Monori Lili nagyszerű játéka és Frecska Rudolf monoton arca mellett. Az élettársat alakító Székely B. Miklósnak csak nyúlfarknyi időt hagy a film, hogy beleélje magát karakterébe. A Magdát játszó tatabányai diáklány, Csíkos Kitty visszafogott alakja viszont legalább olyan hatásos, mint a Sátántangó Estikéjének Bók Erikája: egyszerre kifejező, tragikus, drámai, ahogy jellemzik; sorsa van, lehet nézni. Ennek ellenére mégsem tudja teljesen helyettesíteni a rendező (örökké megerőszakolt) múzsáját, Tóth Orsi szárnyát vesztett angyal-karakterét. Mégis ezek apróbb hibáknak tűnnek amellett, hogy a Szelíd teremtés a mundruczói életmű több ágát is eredményesen egyesíti: a minimalista, lélektani drámáit (pl.
Lendületes az indítás a városban autózó filmessel (maga Mundruczó játssza, bölcs öniróniával), majd a casting egyszerre szomorú és mulatságos próbafelvételeivel. A színészvezetés, mint Mundruczónál mindig, ezúttal is példás; a két amatőr fiatal, Frecska Rudolf és Csíkos Kitty pontosan azt a játékos-eszményt testesíti meg, amelyről a filmbéli alkotó álmodik: a figurákat nem játékukkal, hanem súlyos jelenlétükkel hitelesítik. Megrendítően szép pillanatokat köszönhetünk kettősüknek: ahogy tétován-sután szorítják egymás kezét, vagy a szerelmes nászra készülve mohón tömik magukba a ragacsos-édes barackkonzervet, akár a gyermekek. Erdély Mátyás a dinamikusan fényképezett nagyvárosi nyitány után, amint a történet tragédiába fordul, visszafogott, tompa tónusra vált, a nyomasztó téli belsőket az ólomszürke ház hófehér udvaráról adott látványos fenti totálokkal, és később a tiroli hegyek szellős-tágas látképeivel ellenpontozva (utóbbiakkal a Delta súlyos nagytotáljaira emlékeztetve). A Deltá val Mundruczó ritka stiláris tisztaságig és művészi kiegyenlítődésig jutott el.
Bizonyos konok akarnokság benne is van, de mennyire más ez, mint az apjában! Csíkos Kitty egyfajta angyali ártatlansággal játssza el a fiút elfogadni tudó kis albérlőlányt, aki bár maga is a körülmények kiszolgáltatottja, a legtevékenyebb cselekvővé válik a történetben. Ő segít rejtőzködnie, de ha kell, ő segít a kapcsolatteremtésben is, magát adó, mert a fiú zártsága az önmaga zártságát oldja fel benne. Remek megoldású jelenet, amikor a működő mosógép remegése az ő testét is megremegteti, miközben nyugodtan adja a száját, hogy a fiú kifesse ajkait. A reszketés és nyugalom kettőssége van ennek a kislánynak az eszköztelen játékában, szép arcán pedig hamvas báj kíséri a benn átfutó hangulatokat. Monori Lili a csöndes kiszolgáltatott nőt játssza el. Az arca szinte rezzenéstelen, csak hangsúlyai hordozzák, ami belül van, akár fiával, akár volt szeretőjével, akár jelenlegi élettársával van jelenete. Emberi szánalom, ugyanakkor önvédelmi reakciók között él ez az asszony, akinek ugyancsak kevés juthatott a szeretet melegéből.
Az eseményt megelőző fotózáson Mundruczó iszonyú aranyosan ölelgette két színészét, Frecska Rudolfot és Csíkos Kittyt - alább látható a fotós bizonyíték. Frecska Rudolf, Mundruczó... május 22. 15:49 Pénteken este fél nyolctól tartották az egyetlen magyar versenyfilm, a Szelíd teremtés - A Frankenstein-tervelső sajtóvetítését a cannes-i filmfesztiválon. Az 1061 férőhelyes Debussy terem nagyrészt megtelt, csak az erkély két szélén lévő "nullszöges" szárnyakban nem ültek emberek. Amikor leoltották a lámpákat, az idei fesztiválon először... 00:48 Mundruczó Kornél 2008-ban a Deltával vett részt a cannes-i filmfesztivál versenyprogramjában, idén a Szelíd teremtés - A Frankenstein-tervvel versenyez, amelynek legelső vetítését ma este tartották a nemzetközi sajtó képviselői számára. A Mary Shelley Frankensteinje által ihletett film thriller, de amolyan Mundruczó-módra: az identitás és... május 21. 21:17 Vizuális beállítottságú olvasóink örömére megmutatjuk a cannes-i filmfesztivál programjában szereplő alkotások plakátjait.
A tökéletes főszereplőt kereső rendező találkozik az intézetből hazaszökött fiúval. Mundruczó Kornél a Frankenstein-történetet keltette életre. Jórészt egy lepukkant pesti bérházban játszódik Mundruczó Kornél új filmje. Tél van, esik a hó, közeleg a karácsony. A magánélettel nem rendelkező rendező (maga Mundruczó) új filmjéhez próbál szereplőket találni. Az intézetből hazaszökött csendes, fiatal fiú anyját látogatná meg, és véletlenül kiköt a szereplőválogatáson. Egy szerelmi jelenetet kéne imitálnia, de a jéghideg utasítások óriási indulatot szabadítanak fel benne, és halálos balesetet okoznak. El kell tűnnie. A rendező, a házban lakó anya, élettársa és nevelt lányuk között pedig megindul a játszma, és régi titokra derül fény: a fiú apja maga a rendező. Mundruczó a Delta után ismét a homályos múltú, hazatérő fiú archetípusát választotta főhősének, ám ez alkalommal Mary Shelley klasszikus történetébe, a Frankenstein-mítosz viszonyrendszerébe helyezte bele. A rendező kétszeresen is teremtő: filmjeivel világokat kreál, és akaratlanul ugyan, de életet adott fiának.